Περνώντας απ΄ το συμβατικό Ραδιόφωνο… στο Web Radio.

Τα Web Radios πρωτοεμφανίστηκαν στην Ελλάδα γύρο στο 2005, και σχεδόν αμέσως άρχισαν να πολλαπλασιάζονται, θυμίζοντας στους παλαιότερους, κατά έναν τρόπο, τα παλιά πειρατικά ραδιόφωνα που κατέκλυσαν τις συχνότητες των ερτζιανών έως και τα τέλη της δεκαετίας του ’80.

Κάτι η γοητεία της ελευθερίας που κουβαλούν, κάτι η ευελιξία που δίνουν στους διαχειριστές και τους παρουσιαστές τους για να ξεφεύγουν από τις αυστηρές νόρμες των παραδοσιακών, συμβατικών ραδιοφώνων, κάτι οι μικρές ή μεγάλες κοινότητες που κατάφεραν να σχηματιστούν από στόμα σε στόμα, ευνοώντας τις ανταλλαγές ιδεών, απόψεων και ενδιαφερόντων, εξηγείται η μαζική εμφάνισή τους στον ωκεανό του ελληνικού Διαδικτύου. Ο καθοριστικότερος, όμως, παράγοντας ήταν το χαμηλό τους κόστος, αφού, για να φτιάξει κάποιος ένα Web Radio, χρειάζεται μόνο ένα PC, ένα μικρόφωνο, ένα υποτυπώδες Site και μια παροχή Streaming από αντίστοιχη εταιρεία. Το κόστος της παροχής αυτής καθορίζεται από την ποιότητα του Streaming και τον αριθμό των ακροατών. Έτσι, συνυπολογίζοντας τα έξοδα συντήρησης του Server, το κόστος ενός Web Radio μπορεί να ξεκινήσει από τα €50 και να ξεπεράσει ακόμη και τα €800- €1.000 τον χρόνο. Φυσικά, το κόστος αυξάνεται ακόμα περισσότερο σε περίπτωση που οι διαχειριστές του αποφασίσουν να το φτιάξουν έτσι ώστε να έχει τα χαρακτηριστικά ενός «παραδοσιακού» ραδιοφώνου, με δικό του χώρο και κανονικό στούντιο.

Έτσι, με το πέρασμα του χρόνου το Διαδίκτυο πλημμύρισε από web radiοs κάθε είδους. Ερασιτεχνικά πρότζεκτ από απλούς φίλους του ραδιοφώνου, home made Web Radios με αξιόλογες μουσικές εκπομπές ή εκπομπές λόγου, αλλά και απολύτως επαγγελματικές προσπάθειες με καθημερινό, εναλλασσόμενο πρόγραμμα, που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα συμβατικά ραδιόφωνα των ερτζιανών και έχουν ή αποκτούν, σιγά-σιγά, τους δικούς τους πιστούς ακροατές. Τι γίνεται, όμως, με αυτές ακριβώς τις επαγγελματικές προσπάθειες που κοστίζουν πολύ περισσότερο σε χρόνο και χρήμα; Πώς συντηρούνται; Παίρνουν διαφήμιση ή χορηγίες; Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν υπάρχουν και πολλές χορηγίες. Νομίζουμε ωμός ότι αυτό συμβαίνει όχι τόσο εξαιτίας της χαμηλής ακροαματικότητας, αλλά περισσότερο γιατί οι εταιρείες δεν έχουν ακόμα πειστεί ότι το μέσο -που, για να λέμε και την αλήθεια, είναι ακόμα πολύ φρέσκο και δεν έχει δοκιμαστεί- μπορεί να τους αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Επίσης τα Web Radios είναι πάρα πολλά και ποικίλλουν, ανάλογα με το ύφος που θέλει να τους προσδώσει ο εκάστοτε διαχειριστής τους, και έτσι, εκ των πραγμάτων, είναι δύσκολο για τις διάφορες εταιρείες να επιλέξουν ποια είναι αυτά στα οποία θα επιθυμούσαν να διαφημιστούν». Τα μάλλον αρνητικά δεδομένα που έρχονται από τον τομέα της διαφήμισης και εντείνονται από τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες της εποχής δεν αποθαρρύνουν τις νέες προσπάθειες.

Ο Κωνσταντίνος Κριεκούκης μας λέει τα εξής:

«Μετά από μια μακροχρόνια πορεία στα ερτζιανά από το 1985. Το 2007 δειλά-δειλά ξεκίνησα το RadioIn, On-Line στο Διαδίκτυο, στο ίδιο στιλ όπως τότε. Ένιωσα την ανάγκη να συνεχίσω  αυτό που πραγματικά αγαπάω τόσο πολύ. Σε μια εποχή που οι σταθμοί κλείνουν, μια και οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, αποφάσισα να συνεχίσω αυτό που είχα ξεκινήσει Τριάντα χρόνια πριν, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη ότι το Διαδίκτυο είναι το «δημιουργικό περιβάλλον» του μέλλοντος».

Ποια είναι όμως η προοπτική τους; Μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται με τα συμβατικά ραδιόφωνα ή ακόμα και να υπερισχύσουν; Μπορώ να πω ότι είμαι αισιόδοξος: «Τα Web Radios έχουν σίγουρα προοπτική. Παγκοσμίως, η ακρόαση Web ραδιοφώνων αυξάνεται. Εντυπωσιακή είναι όμως και η αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στο Διαδίκτυο. Όλα δείχνουν πως υπάρχει προοπτική. Οι περισσότεροι είμαστε διαρκώς συνδεδεμένοι, ενημερωνόμαστε, επικοινωνούμε, αγοράζουμε, ανακαλύπτουμε online. Οι συνήθειές μας αλλάζουν, το ίδιο και ο τρόπος που ακούμε ραδιόφωνο.

Όσο όμως δεν μπορούμε να ακούσουμε Web Radio στο αυτοκίνητο, τα FM δεν κινδυνεύουν!

Συμπερασματικά: προς το παρόν τα ελληνικά Web Radios βασίζονται περισσότερο στο μεράκι των ανθρώπων που αγαπούν το ραδιόφωνο και λιγότερο στις οικονομικές συνθήκες της εποχής. Οι νέες εφαρμογές, η ολοένα αυξανόμενη τάση των ανθρώπων που ακούν Ιντερνετικό ραδιόφωνο μέσω κινητού και, φυσικά, τα net radios που αρχίζουν δειλά-δειλά να μπαίνουν στα αυτοκίνητα είναι ενθαρρυντικά στοιχεία για την προοπτική των Web Radios. Για να δούμε; Ο χρόνος θα δείξει.